Za każdym razem gdy wspólnie z moimi Klientami kupujemy mieszkanie od dewelopera jesteśmy pełni wiary, że okna i drzwi będą na swoim miejscu, a w kupowanym lokalu nie będzie usterek. Niestety moje doświadczenie wskazuje, że problemy występują dość często, a dbanie o komfort Klienta kończy się w momencie przelania ostatnich środków pieniężnych na konto dewelopera. Co więc robić gdy nagle tynk zaczyna sypać się nam na głowę albo w wylewce podłogi dużego pokoju został odciśnięty ślad buta kierownika budowy? Formalnie możemy się przekrzykiwać z deweloperem hasłem „rękojmia”. W praktyce różnie to wygląda. Kupując nowy dom lub mieszkanie deweloper udziela nam rękojmi zgodnie z Kodeksem Cywilnym art. 556. Rękojmia obowiązuje na okres 5 lat od daty odbioru kluczy do lokalu (lub daty aktu notarialnego przeniesienia własności – w zależności, co następuje wcześniej i jakie widnieją zapisy w akcie). Dodatkowo lub zamiast rękojmi możemy otrzymać gwarancje od dewelopera. Gwarancja to roszczenie jak kupno wadliwego telewizora - jest to dobrowolna deklaracja sprzedawcy określająca jego obowiązki oraz uprawnienia względem kupującego. Rękojmia, która dla wielu brzmi już poważniej jest to przymusowe świadczenie sprzedawcy na rzecz kupującego regulowane przepisami prawa. Termin usunięcia usterek przez dewelopera – podstawa prawna W zależności od tego czy mieszkanie ma szyby tak porysowane jak karoseria 20-letniego Golfa czy wada jest znaczenie poważniejsza to wyróżniamy dwa rodzaje usterek ze względu na moment ich zgłoszenia. Tryb zgłoszenia usterki jest o tyle istotny, że posiada inną podstawę prawną dochodzenia naszych roszczeń, choć finalnie termin usunięcia i skutek jest ten sam.
* w terminie 14 dni od daty podpisania protokołu deweloper zobowiązany jest dostarczyć pisemną informację o uznaniu lub odrzuceniu wad zgłoszonych podczas odbioru technicznego
* w terminie 30 dni o daty podpisania protokołu deweloper zobowiązany jest do usunięcia uznanych wad. Możliwe jest wydłużenie tego terminu przy zachowaniu należytej staranności i zachowaniu formy pisemnej informując nas o o wyznaczonym nowym terminie – pismo takie mus być wystosowane przed upływem ustawowego czasu.
Co jednak robić kiedy deweloper zapadł się pod ziemie albo przysłowiowa Pani Kasia nie odbiera telefonu w biurze sprzedaży?Jeśli deweloper nie usuwa wad z protokołu przekazania lokalu konieczne jest ponowne wezwanie go do ich usunięcia i przedstawienia wyjaśnień powstałego późnienia. Nie usunięcie usterek w terminie 30 dni wymaga od nas wezwania dewelopera do wyjaśnień juz drogą formalną. Wezwanie powinno mieć formę pisemną za potwierdzeniem odbioru. Niby za opóźnienia w usunięciu wad możemy oczekiwać rekompensaty finansowej ale to często marzenie ściętej głowy.
Pozdrawiam.
Tomasz Ressel.
Autor: Tomasz Ressel
Wszelkie prawa zastrzeżone
